Spiningošana

Zane Bērziņa: “Makšķerēšana ir riktīgi interesanta nodarbošanās. Tā ir pat zinātne”0

Mani sauc Zane Bērziņa, man ir 26 gadi, un ikdienu pavadu, strādājot banku sektorā. Lai gan ar makšķerēšanu savu ikdienu saistu apmēram trīs gadus, tomēr, kā jau lielākajai daļai, makšķerēšanas pirmsākumi meklējami bērnībā. 6–7 gadu vecumā kopā ar brāli devāmies uz vietējo upīti ķert zivis ar pludiņu. Makšķeres bija tādas, kā jau pirms 20 gadiem, nekas izcils, taču zivīm tas netraucēja. Saķērām mazās zivtiņas – asari, karūsas utt., devāmies mājās un barojām kaķus. Vēlāk interese pazuda, taču atgriezās pavisam nesen, kopš sāku dzīvot kopā ar savu draugu. Viņš ir ļoti kaislīgs makšķernieks, un tieši viņš atdzīvināja manī interesi par makšķerēšanu un zivīm. Svarīgi piebilst, ka viņam zivis negaršo, bet copē no sirds. Zinu, ka daudziem cilvēkiem nav pacietības sēdēt pie upes vai ezera un trīs stundas gaidīt, kad nu tā zivs beidzot pienāks, taču tas ir process. Galvenais vienmēr ir process un cerība, ka šodien būs tā īstā diena, kad lielā zivs pieķersies. Man kā cilvēkam, kuram vienmēr ir auksti, visgrūtākais ir vakara un nakts copes, tur bez ugunskura nav iespējams izdzīvot. Mazliet jau sāk apnikt rudenī un pavasarī vilkt trīs džemperus, divas bikses un vilnas zeķes, un tāpat bieži vien ir auksti. Tieši tāpēc es šobrīd esmu sava copes kostīma meklējumos. Uz ziemas copi nekad neesam bijuši un pagaidām neplānojam doties. Varbūt kādreiz. Ja kāda sieviete ir nolēmusi doties līdzi savam kungam uz copi, tad obligāti jādomā, ko uzvilkt, tā, lai, vairākas stundas sēžot vējā un +10 grādos, nesāktu drebināties jau pēc 10 minūtēm. Ja runājam par copes gaitām, tad tās bijušas daudz un dažādas. Sākot no mazu meža celiņu meklēšanas Google Maps, līdz pat airēšanas prasmju apgūšanai.

Tā kā šobrīd dzīvojam Salaspilī un bieži uzturamies Līvānu pusē, mūsu galvenā upe ir Daugava, pēc tam seko Ogres upe, mazliet Gauja un tad dažādi ezeri Vidzemē. Izmantojot Google Maps lietotni, meklējam mazus meža celiņus, kas aizved līdz upēm. Jāpiebilst, ka lielākā daļa tomēr aizved uz privātīpašumiem, un tad jau jāmeklē laime citur. Vienreiz pat braucu ar darba kolēģiem ekskursijā ar autobusu un pētīju visus mazos celiņus. Jāatzīst, ka Daugava zivju ziņā pret mums nav bijusi īpaši dāsna, bet mēs neesam padevušies. Ir bijušas nelielas līdakas, sami, sapali un asari. Protams, ievērojam noteikumus un zemmēra zivis laižam atpakaļ upē. Airēt nācās iemācīties labprātīgi piespiedu kārtā. Vienā vasarā aizņēmāmies no drauga vectēva laivu ar motoru. Nu jau kā lielie braucām Līvānos pa Daugavu, un – hopā, upe kļuva seklāka, un akmeņi jau ar aci redzami. Tā nu sanāca, ka motors uzsitās uz akmeņiem, un jāpiebilst, ka braucām pa straumei, un, lai tiktu mājās, bija jāairējas pret straumi. Tajā dienā man šķita, ka nakšņosim laivā uz upes. Tomēr pa abiem kopā, uz maiņām airējot, veiksmīgi tikām mājās.

Mans lielākais loms līdz šim brīdim ir bijusi līdaka, svarā ap 1 kg, Lobes ezerā. Zinu, ka nekas īpašs, bet ar kaut ko jau ir jāsāk. Neilgi pirms tam braucām uz copes veikalu Rīgā, jo draugs gribēja atjaunot savu dārgumu lādi. Tā nu es skatījos, cik daudz visādu lietiņu, un pilnīgi netīšām nopirku sev pirmo spininga kātu, spoli, auklu un dažus mānekļus. Tad nu Lobes ezerā noīrējām laivu un devāmies ķert zivis. Vēl īsti pareizi nemācēju iemest mānekli, kad jau velku un jūtu, ka galā zivs. Iestājas maza panika, kā jau pirmajā reizē ar zivi, kas ir lielāka par 15 cm. Dabūjām līdz laivai, iecēlām, un man pat bija bail ņemt rokās, jo draugs bija stāstījis, ka līdakām ir asi zobi un žaunu vāki. Es, protams, jau iztēlojos, ka man tur galā ir haizivs. Bet nebija tik traki, paņēmu rokās, uztaisīju smukas bildes, un nācās laist vaļā, jo tomēr zivs bija zem izmēra. Bet es par to nebēdāju… lai tik aug lielas. Tā jau ir vēl šis tas maziņš pieķēries uz pludiņa – asari un raudas. Izvēlos divus veidus – spiningošana un makšķerēšana ar pludiņu. Sazvanos ar vecmammu katru nedēļu, un viņa katru reizi man prasa, kad tad to lielo zivi beidzot noķeršu.

Man vēl lielā zivs ir priekšā! Regulāri mācāmies un meklējam jaunu informāciju par spiningošanas veidiem, mānekļiem un par pašām zivīm, kur tās meklēt. Kā jau iepriekš minēju, Daugava un arī citas upes nav bijušas diez ko dāsnas pret mums, un nesen nopirkām eholoti. Mazu, apaļu bumbu, kas mums palīdz izpētīt jaunas vietas, upju un ezeru gultnes. Man jau dikti interesanti, it īpaši, kad četrus vai piecus metrus no krasta sākas deviņus metrus dziļa bedre. Nekāda baigā copes aprīkojuma mums nav – tikai mašīna, makšķeres, daudz krāsainu mānekļu, saliekamie krēsli, eholote un termoss. Gribētos savu laivu ar motoru, un pamazām arī uz to ejam. Es teikšu, ka makšķerēšana ir riktīgi interesanta nodarbošanās. Tā ir pat zinātne. Esmu uzzinājusi par daudzām zivīm, par kurām agrāk pat nebiju dzirdējusi. Tagad zinu, ka samiem garšo svaigas aknas, sapaliem garšo kukurūza un zandartiem patīk mazo zivju filejas. Jā, kas to būtu domājis! Esam atklājuši daudz skaistu vietu pie upēm un ezeriem un esam nobraukājuši simtiem kilometru, lai pacopētu, braukuši pa upi lietū, kurinājuši ugunskuru ar slapju malku, pat svētdienas agrā rītā cēlāmies… Ko tikai copes dēļ nedarīsi! Tā ir relaksācija un izklaide vienlaikus. Relaksācija ir tad, kad gaidām zivi, un izklaide sākas tad, kad zivis sāk copēt. Šajā pandēmijas laikā cope ir lielisks veids, kā pavadīt laiku kopā un nesatraukties par to, kas notiek pasaulē, – jo jāsatraucas taču par zivīm. Brīžos, kad paliekam tukšā, priecājamies par būšanu pie dabas. Tā vismaz cenšamies sevi mierināt. Šobrīd cītīgi gaidām maija sākumu, kad drīkstēs makšķerēt no laivas. Jo laiva ezera vidū vasaras vakarā un saules rietā – ļoti lielisks veids, kā atpūsties. Un pats svarīgākais ir neatmest ar roku tajos brīžos, kad nekas neķeras, jo rīt taču būs jauna diena un jaunas iespējas!

Novēlam veiksmīgu 2021. copes sezonu visiem makšķerniekiem un makšķerniecēm. Ne asakas!

Viss video šeit! Ziemas copes noslēpumi. Sarunas laivā #5

Saistītie raksti

LA.lv
Medībām.lv aicina portāla lietotājus, rakstot komentārus, ievērot pieklājību, nekurināt naidu un iztikt bez rupjībām.

Podkāsti un video blogi

VIDEO! Pieci mānekļi, ar kuriem šogad vērts sākt sezonu. Iesaka Māris Auziņš
Ekskluzīvi 5 stundas
Makšķerēšana
Visa cope ir viens vienīgs eksperiments! Aigars Garais. “Ķeram lielo!” #35 epizode
Ekskluzīvi 6 dienas
Inventārs
Skaties! Spinnerbaiti, paštaisītas džiggalvas, čaterbaiti, reāllaika vadība eholotes sensoram
Ekskluzīvi 18. aprīlis, 2024
Laivu un to aprīkojuma jaunumi un sezonas aktualitātes. Video bloga #24 epizode
Ekskluzīvi 13. aprīlis, 2024
Aktualitātes
Pavasaris, upe, fīderis. Iesvētām Golden Catch kātu un testējam Trapper barības. Video blogs #23
Ekskluzīvi 2. aprīlis, 2024
Zivis neķer māneklis, tās ķer rokas. Māris Klauze. “Ķeram lielo!” #34 epizode
Ekskluzīvi 9. aprīlis, 2024
Pigori
Alex Crazy Fisherman: “Lielākais heiteris pagaidām ir no “Lielā loma” Arvis, kurš nekad nav šitai laivai pat blakus nostājies”
30. marts, 2024
Video! Lašu un taimiņu cope Salacā! Mīnus četri šūpiņi un beigās smuks taimiņš
Ekskluzīvi 7. marts, 2024
Makšķerēšana
Jo plakanāks dibens, jo mazāku motoru vajag. Gints Zeiļa.”Ķeram lielo!” #32 epizode
Ekskluzīvi 5. marts, 2024
Makšķerēšana
Sports sākas tad, kad parastie copmaņi dodas mājās! Oskars Dzelzkalējs. “Ķeram lielo!” #31 epizode
Ekskluzīvi 20. februāris, 2024
Aktualitātes
VIDEO! Svēršana un sarunas. Latvijas čempionāts zemledus makšķerēšanā 2024, Baļotes ezers
Speciālreportāža 17. februāris, 2024
Aigars Garais
Skaties! Parcopi lv bļitkošanas kauss 2024
12. februāris, 2024
Kate Šterna
Receptes
Video un foto. Vesela bute čuguna pannā
Ekskluzīvi 10. februāris, 2024
Reportāža. Bēdīgākā makšķerēšanas izstāde pasaulē Fisch & Angel
Ekskluzīvi 30. janvāris, 2024
Skaties! 17 LAŠI UN TAIMIŅI Salaca 2024
26. janvāris, 2024
Nav gaismas, nav zandartu. Madars Millers! “Ķeram lielo!” #29 epizode
Ekskluzīvi 23. janvāris, 2024
Inventārs
VIDEO! Kad lašiem jāpagaida, jāpievēršas zemledus makšķerēšanai!
Ekskluzīvi 12. janvāris, 2024
Skaties!
Foto un video! Vairāk zivju, vairāk džeku, vairāk sēriju! Copes seriāla “Līdaku ielenktie” 2. sezonas pirmizrāde
Speciālreportāža 3. janvāris, 2024
Skaties! Ezeri Latgalē tukši – nav zivju. Kāpēc? Atbild Māris Olte
19. decembris, 2023
Makšķerēšana
Vai makšķerniekus vajadzētu kontrolēt tik pat stingri kā medniekus! “Ķeram lielo!” #26 epizode
Ekskluzīvi 12. decembris, 2023
Skaties!
VIDEO! Padomājiet par tiem, kas mūs gaida mājās! Ledus ir bīstams! Jau daudzi copmaņi ielūzuši ledū
Ekskluzīvi 4. decembris, 2023
Makšķerēšana
2600 litru degvielas, lai… iezīmētu līdakas un zandartus. “Ķeram lielo!” #25 epizode
Ekskluzīvi 28. novembris, 2023
Aktualitātes
VIDEO! Īsts krokodils! Kādā privātā ūdenskrātuvē izdodas noķert 13,80 kg smagu līdaku
19. novembris, 2023
Makšķerēšana
Mānekļa krāsa ķer makšķernieku vairāk nekā zivi – Kristiāns Godiņš. “Ķeram lielo!” #24 epizode
Ekskluzīvi 14. novembris, 2023
Makšķerēšana
Gribi uzsākt live tehnoloģiju copi? Lietas un padomi, kas jāņem vērā
Ekskluzīvi 3. novembris, 2023
Makšķerēšana
Video! Kad ķer zandartus, bet pieķeras cits teju 15 kilogramīgs “milzis”